Digitalisering kan göras i olika steg och på olika nivåer. Beroende på storlek och typ av restaurang är det mest upp till er att välja nivå idag.
Minns du när servisen skrev ner allt på ett block, sprang fram och tillbaka mellan borden, köket och kassan? Behövde ett annat sällskap ha hjälp samtidigt fick de lov att vänta. I lunch- och snabbmatsrestaurangen stod en personal i kassan för att slå in alla beställningar, medan köket ropade ut färdiga beställningar. Eller när kassan var till för att registrera försäljning och kortterminalen var fristående och samma belopp behövdes slås in en gång till och man behövde skriva ut ytterligare ett kvitto… Den tiden är förbi!
Både förutsättningarna för en effektiv restaurang och nytt kundbeteende kan göra att kraven är olika. Idag har varje servis hela kassasystemet i fickan vart de än går. Beställningar, köksmeddelanden, bordskarta, betalning och kvittoskrivare — allt i en trådlös kortterminal på höften.
Eller så tar gästen hand om sina egna beställningar med mobilen via QR-koden på bordet. Det skiftar fokus för servisen till att få mer tid till gästen och sälja tidigare med rekommendation av mat och dryck.
I snabbmatsrestaurangen jobbar alla i köket medan gästerna sköter beställningen själva i en självservicekiosk eller mobilen. De följer sin beställning på en upphämtningsskärm och hämtar den när den är klar. Servispersonalen kan då fokusera mer på städ, ta udda manuella beställningar, översyn och hantera eventuella kundfrågor.
Med vårt kassasystem behöver inte restaurangen papper. Kvitton, anteckningsblock och pappersbongar är ett minne blott. Servisens anteckningsblock har blivit en touchskärm i en kortterminal. Kökets bongskrivare har bytts ut mot en lättöverskådlig touchskärm på väggen. Och vill gästen inte ha kvitto behöver det inte ens skrivas ut.
Dagsrapporter skickas direkt till bokföringssystemet tack vare smarta integrationer. Nu finns det mer tid över till att analysera ekonomin och optimera verksamheten.
Idag består restaurangens vardag av mindre spring och mer tid för bättre service. Ett kassasystem används inte bara för att registrera försäljning. Det är navet i verksamheten och jobbar i bakgrunden av nya smarta verktyg där gästen t.ex. beställer själv. Utvecklingen har skapat nya smartare flöden och bättre lönsamhet för tusentals restauranger.
Vi kan hjälpa er att jobba smartare! Vi har också full förståelse för restauranger som inte gör “allt”. Charmen och upplevelsen handlar inte alltid om att vara 100% digital.