KUNDEXEMPEL

GRÖNT O’ GOTT

Allt började i Lund 2010 när Arez Said, då 22 år gammal, ville ha en verksamhet där han kunde sälja mat över disk. Han var ute efter det sociala samspelet med kunderna. Han hade tidigare jobbat inom restaurang men insåg att det var ett segment i utbudet som saknades; snabb och nyttig mat. Arez insåg att Lund behövde en salladsbar.

Viljan av att konceptet skulle passa alla åldrar fanns med från start. I studentstaden Lund blev därför prissättningen viktig, alla från studenter till pensionärer skulle ha råd att köpa sallad. Efter ett tag blev de väldigt populära och det kom önskemål från universitetet om att de skulle öppna en restaurang nära campus. Helsingkrona nation byggde ett nytt hus och Grönt o’ Gott fick frågan om att öppna sitt andra ställe där 2015, och så blev det. Feedbacken de fick från studenterna var att de hade fräsch mat till bra pris som höll dem pigga under hela dagen.

Strax därefter hörde Skanska av sig och berättade att de skulle bygga ett nytt hus intill Malmö Live och erbjöd dem en lokal där. År 2017 flyttade de in och öppnade därmed sin tredje restaurang. Läget är perfekt för dem med Malmö universitet över gatan och en massa företag runt omkring.

1200–1400 SALLADER OM DAGEN

Idag säljer Grönt o’ Gott ca 1200–1400 sallader om dagen totalt på sina tre restauranger inklusive catering. Från början var menyn utformad efter att kunden skulle komponera sin egen sallad men eftersom allt fler kunder hade svårt att välja, plus att de drog igång med cateringverksamhet, så har sortimentet av färdigkomponerade sallader ökat. Grundkonceptet är dock fortfarande att mixa själv, så att man får den precis som man vill ha den. Och det går snabbt; bara någon minut beroende på hur snabbt kunden kan välja!

Innan pandemin hade Arez tankar på att öppna fler restauranger, men han insåg snabbt värdet i att istället ta hand om de han hade först. Det slog hårt när universiteten och kontoren stängde, men ändå förlorade de bara 30% av sin omsättning. De har i princip bara takeaway, vilket kan ha varit räddningen. Dessutom har människor generellt börjat att tänka mer på sin hälsa och är ute efter nyttig mat.

Grönt o’ Gott använder TruePOS kassasystem, TruePAY kassakopplad kortterminal och TrueORDER onlinebeställningar och är jättenöjda. De framhåller enkelheten i att det endast är ett nummer man behöver ringa och så får man hjälp direkt. Arez säger att kassan är lätthanterlig och snabb och att det är smidigt att kortterminalen är integrerad. Han vill även framföra att installationerna på alla tre restaurangerna var felfria.

Bildgalleri

Boka ett möte

Är du intresserad och vill veta mer?
Hör av dig eller låt oss kontakta dig!